Blindfriendly Piatok 15. 12. 2017 | Meniny má Ivica Facebook Twitter Flickr YouTube          ExtranetExtranet          Mapa stránokMapa stránok          VytlačiťVytlačiť          EnglishEnglish
 
 

KONTAKTY

Sabinovská 16
P.O. Box 106
820 05 Bratislava 25
IČO: 36063606

Úradné hodiny
Ústredňa:

Telefón:  02/4826 4111
Fax:        02/4826 4386
E-mail: podatelna@region-bsk.sk

Centrum pre rodiny v kríze
Kancelária prvého kontaktu

ODBER NOVINIEK

Zadajte e-mailovú adresu, na ktorú sa budú zasielať novinky.
osobných údajov

„Turistický vlak Záhoráčik“ bude po úspešnej sezóne pokračovať

 Bratislavský samosprávny kraj v spolupráci s národným dopravcom ZSSK obnovil 29. apríla 2017 prevádzku osobnými vlakmi na železničnej trati Zohor – Plavecké Podhradie. Zmluva o premávke turistického vlaku s názvom „Záhoráčik“ bola podpísaná na obdobie od 29. apríla do 1. októbra 2017 na dva páry vlakov denne, vždy v sobotu, nedeľu a v štátom uznané sviatky. Projekt bol v prvom roku fungovania úspešný, preto v ňom budú partneri pokračovať aj v budúcom roku. Záhoráčik prepravil takmer 10 tisíc ľudí.

 
Celková trasa vlaku umožnila spojiť turistickú atraktívnosť rieky Moravy, medzinárodnej cyklocesty Eurovelo 13 popri „Železnej opone“, ako aj kompy do rakúskeho Angernu so severnou časťou Malých Karpát a obcami pozdĺž trate. V železničnej stanici Zohor na hlavnej trati boli zabezpečené prípoje z a do Bratislavy v osobných do Malaciek, resp. Kútov, ktoré ponúkajú taktiež obmedzenú možnosť prepravy bicyklov.

Optimálnym krokom pre atraktívnosť projektu bolo prepojenie doterajšej pravidelnej prepravy na trati Zohor – Záhorská Ves s úsekom Zohor – Plavecké Podhradie, s využitím zdvojenej zmodernizovanej motorovej súpravy radu 813/913 (so železničiarskou prezývkou „bageta“), s kapacitou 88 miest na sedenie, ktorá na tejto trati pravidelne premáva. Súčasťou vlaku je aj cyklovozeň s kapacitou 20 bicyklov, ktorý ZSSK dala vyrobiť špeciálne pre tento projekt. Spočiatku šlo o 2 páry vlakov, no od 17. júna 2017 bol na žiadosť starostov niektorých obcí vložený tretí pár. ZSSK upravila svoj grafikon tak, že posledný spoj zo Záhorskej Vsi odviezol cestujúcich priamo do Bratislavy. Podľa štatistických podkladov bolo celkovo vypravených 242 vlakov, ktoré v 52 prevádzkových dňoch prepravili 8094 osôb a 1094 bicyklov, čo je 155 osôb a 21 bicyklov na deň. Sedemkrát bola prekročená kapacita miest na sedenie, viackrát sa blížila k jej hranici, kapacita cyklovozňa bola naplnená 13 x.

Skladba cestujúcich pozostávala z peších a cykloturistov, ale aj miestnych. Najsilnejším obdobím bol mesiac máj s takmer 2700 cestujúcimi, ostatné mesiace boli pomerne vyrovnané, prepravených bolo 1300 až 1550 osôb. Najviac bicyklov bolo prepravených v máji a júni (313 a 298), v júli 207, auguste 156 a v septembri 120 bicyklov. Z hľadiska využitia jednotlivých spojov dominuje prvý spoj zo Záhorskej Vsi do Plaveckého Podhradia, v ktorom sa prepravilo vyše 2500 osôb a 400 bicyklov. Nasledujú spoje z Plaveckého Podhradia do Záhorskej Vsi, v ktorých sa odviezlo okolo 1500 až 1700 cestujúcich. Dodatočné páry vlakov odviezli 12% z celkového počtu cestujúcich.

Sezóna 2017 bola uzatvorená mimoriadnou jazdou na prvý ročník Historických farmárskych a remeselných trhov pod hradom, ktoré sa uskutočnili v sobotu 7. októbra 2017 na strelnici Štimberk v Plaveckom Podhradí, ktoré organizovala obec Plavecké Podhradie, spoločnosť Ovocinár Skalica a Bratislavský samosprávny kraj.

Bratislavský samosprávny kraj bude v projekte pokračovať aj v roku 2018. V spolupráci so správcom trate ŽSR a národným prepravcom ZSSK môže byť doprava predĺžená až do konečnej stanice trate v Plaveckom Mikuláši, ktorý je treba zo strany ŽSR opraviť a vyhodnotiť jej prevádzkyschopnosť. V závislosti od toho môže byť tento úsek využitý aj atypickým spôsobom, napríklad bicyklovými alebo manipulačnými drezinami.
Pre ďalšie úspešné rozvíjanie projektu je potrebný rozvoj produktov a atraktivít pozdĺž trate alebo v dostupnej blízkosti, napr. rôznych kultúrnych a gastronomických podujatí. Celkovým zámerom je postupne zvyšovať turistickú atraktívnosť bezpochyby prírodne aj kultúrno-historicky zaujímavého regiónu Záhoria, ktorý sa nachádza na území BSK. Zároveň sa ponúkajú možnosti spolupráce v tejto oblasti medzi BSK a Trnavským samosprávnym krajom, napr. pri vytvorení vhodného dopravno-infraštruktúrneho projektu na nedostavanej železničnej trati Plavecký Mikuláš – Jablonica.