Blindfriendly  21. 4. 2019 | Meniny má Ervín Facebook Twitter Flickr YouTube          ExtranetExtranet          Mapa stránokMapa stránok          VytlačiťVytlačiť          EnglishEnglish
 
 

KONTAKTY

Sabinovská 16
P.O. Box 106
820 05 Bratislava 25
IČO: 36063606

Úradné hodiny
Ústredňa:

Telefón:  02/4826 4111
Fax:        02/4826 4386
E-mail: podatelna@region-bsk.sk

Centrum pre rodiny v kríze
Kancelária prvého kontaktu

Župa vyberá názov pre cyklomost, zaváži aj hlas verejnosti

 Medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskou obcou Schlosshof buduje Bratislavská župa cyklomost, ktorý by mal byť prejazdný už v lete. Pri rozhodovaní o názve pre cykomost zaváži aj hlas verejnosti.

 
„Tak ako sme doteraz všetko budovali pred zrakom verejnosti, takisto sa ideme uchádzať o to, aby názov, ktorý bude mať tento most, bol verejnosťou prijatý. Keďže to nie je jednoduchý proces, chceme v tom prvom kole, do konca apríla, poznať názor verejnosti,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo. Verejnosť môže vybrať názov pre cyklomost spomedzi troch navrhnutých pomenovaní – Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony, alebo môže navrhnúť vlastný názov. Záujemcovia môžu o názve hlasovať na Facebooku kraja (http://www.facebook.com/questions/440951699962/?ref=notif&notif_t=question_answer), zapojiť sa môžu aj prostredníctvom mobilnej aplikácie (zadarmo si ju môžu stiahnuť majitelia smartfónov), svoje návrhy môžu poslať aj mailom na adresu cyklomost@region-bsk.sk, na poštovú adresu Úrad Bratislavského samosprávneho kraja, Sabinovská 16, 820 05 Bratislava alebo osobne na Úrad BSK. Pavol Frešo dodal, že o konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci.
 
Výstavba cyklomostu sa začala vlani koncom septembra, cyklisti by po ňom mali prechádzať v lete. Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa župana Pavla Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné piloty, ktoré boli súčasťou premostenia pred cca 300 rokmi. Zároveň doplnil, že cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.
 
Cyklomost stavia konzorcium Ingsteel a Doprastav. Most bude postavený v historickej trase a bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a záchrannú službu. Projekt je podporený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013 (projektoví partneri: Spolková vláda Dolné Rakúsko, BSK, Hlavné mesto SR Bratislava a Devínska Nová Ves).
 
História pôvodného mosta siaha do čias cisárovnej Márie Terézie, na ktorú jedinečná krása zámku Schloss Hof tak silno zapôsobila, že v roku 1755 získala usadlosť od dedičov princa Eugena a darovala ju svojmu manželovi. V roku 1771 dala postaviť k zámku drevený most, ktorý v roku 1809 plávajúce ľadové kryhy zničili. O štyri roky neskôr ho preto nechal obnoviť gróf Pálffy. Počas pruskej vojny bol most zničený a po uzavretí mieru opäť obnovený. Keď v roku 1880 most opäť zničili ľady, existoval na jeho mieste už len prievoz pomocou kompy alebo loďkami.